Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2013

Και το Όσκαρ απονέμεται… στη CIA


Και το Όσκαρ απονέμεται… στη CIA

Η στενή συνεργασία των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών με τη βιομηχανία του θεάματος
Κυβερνητικές υπηρεσίες, όπως το FBI, ανακάλυψαν τις ωφέλειες που απορρέουν από τη συνεργασία σε ταινίες όπως η Σιωπή των Αμνών, ενώ η CIA έχει προσλάβει επίσημο σύνδεσμο δημόσιων σχέσεων με το Χόλιγουντ

Στις 13 Ιανουαρίου 2013, στις ΗΠΑ, βραβεύτηκαν οι καλύτερες κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές με τα βραβεία Academy Awards και Golden Globes. Οι μυστικές υπηρεσίες και το στρατιωτικοβιομηχανικό σύστημα είχαν την τιμητική τους.
  Το «Homeland» έλαβε τα βραβεία της καλύτερης τηλεοπτικής σειράς, του καλύτερου ανδρικού τηλεοπτικού ρόλου και του καλύτερου γυναικείου τηλεοπτικού ρόλου. Πρόκειται, πράγματι, για μια συναρπαστική σειρά που αφηγείται σφάλματα και αδυναμίες του στρατιωτικοβιομηχανικού συστήματος. Το «Argo» έλαβε τα βραβεία της καλύτερης κινηματογραφικής ταινίας και της σκηνοθεσίας. Πρόκειται για μια ταινία που εξυμνεί τη CIA, και ο ηθοποιός, σεναριογράφος και κινηματογραφικός παραγωγός Μπεν Άφλεκ (Ben Affleck) μίλησε εγκωμιαστικά για τη CIA. Το βραβείο της καλύτερης ηθοποιού έλαβε η Τζέσικα Τσαστάιν (Jessica Chastain) για τη συμμετοχή της στην ταινία «Zero Dark Thirty», μια ταινία η οποία έχει κατηγορηθεί ότι δικαιολογεί τη χρήση βασανιστηρίων.
  Το στρατιωτικοβιομηχανικό σύστημα παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στη ζωή μας. Σε λίγο μπορεί να δούμε και τηλεοπτικές ταινίες όπου τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη (drones) θα τίθενται στην υπηρεσία των αστυνομικών Αρχών και των δικτύων των μυστικών υπηρεσιών. Ήδη έχουμε δει πολλές ταινίες που προβάλλουν το πώς οι κατάσκοποι μπορούν να παραβιάσουν κάθε πτυχή της ιδιωτικότητας των πολιτών, καθώς επίσης και πολλές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που κάνουν το φιλοθεάμον κοινό να αντιμετωπίζει ως κανονικά φαινόμενα το να ψεύδεται κάποιος δημόσια και το να συνθέτει ψευδείς ιστορίες για να συγκαλύπτει το τι πραγματικά συμβαίνει. Όπως λέει και ένα νεοελληνικό λόγιο, «όλα μια συνήθεια είναι».
  Η βιομηχανία της διασκέδασης, λοιπόν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξοικειώσει τον κόσμο με τον μιλιταρισμό και για να παρουσιάσει ως κανονικές ορισμένες συμπεριφορές που -υπό μια άλλη αντίληψη περί κανονικότητας- θα αποτελούσαν σκάνδαλα και θα επέφεραν την ηθική αποδοκιμασία σε βάρος των προσώπων που θα τις υιοθετούσαν. Επίσης, λείπουν οι ταινίες εκείνες που θα πρόβαλλαν τη δημιουργικότητα του ανθρώπου για ιστορική πρόοδο και αυτονομία.
  Το 2012, από τις εκδόσεις University of Texas Press, κυκλοφόρησε το βιβλίο της Τρίσια Τζένκινς (Tricia Jenkins) υπό τον τίτλο «Η CIA στο Χόλιγουντ: Πώς η Υπηρεσία Διαμορφώνει Κινηματογράφο και Τηλεόραση» (The CIA in Hollywood: How the Agency Shapes Film and Television). Σε αυτό το βιβλίο της, η Τρίσια Τζένκινς -η οποία είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου, Τηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Texas Christian University- εξηγεί μεθοδικά τους δεσμούς της CIA με τις βιομηχανίες του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, βάσει στοιχείων που παρατίθενται σε πολυάριθμες συνεντεύξεις με παράγοντες του γραφείου δημοσίων υποθέσεων της CIA, επιχειρησιακούς αξιωματικούς και ιστορικούς της CIA, καθώς επίσης και τεχνικούς συμβούλους, παραγωγούς και σκηνοθέτες του Χόλιγουντ που έχουν συνεργαστεί με τη CIA.

Σύνδεσμος
  Στις 5 Οκτωβρίου 2001 ο δημοσιογράφος Τζον Πάτερσον (John Patterson) έγραψε στην εφημερίδα «The Guardian» ένα άρθρο υπό τον τίτλο «The caring, sharing CIA», όπου αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Για πρώτη φορά στην ιστορία της, (η CIA) έχει προσλάβει επίσημο σύνδεσμο Δημοσίων Σχέσεων με το Χόλιγουντ... Άλλες κυβερνητικές υπηρεσίες, όπως το FBI, η Secret Service και οι Ένοπλες Δυνάμεις, ανακάλυψαν πολύ καιρό πριν τις ωφέλειες που απορρέουν από την προσφορά της συνεργασίας τους σε ταινίες όπως η «Σιωπή των Αμνών» («Silence of the Lambs»), «Στη Γραμμή του Πυρός» («In the Line of Fire») και «Top Gun». Επίσης, στο προαναφερθέν άρθρο του ο Τζον Πάτερσον έγραψε ότι, στο πλαίσιο του δεσμού της CIA με το Χόλιγουντ, η CIA μπορεί να βασίζεται στα μεγάλα studios ότι θα «θάψουν» κάθε ταινία που καταγγέλλει ευθέως και επιθετικά δραστηριότητες της CIA, όπως λ.χ. έγινε με την ταινία «Under Fire».
  Στις 11 Ιανουαρίου 2003, στην ιστοσελίδα http://www.theworld.org, η οποία είναι μία από τις εγκυρότερες πηγές πληροφοριών και ειδήσεων για τη βιομηχανία της διασκέδασης, ο Άρουν Ραθ (Arun Rath) δημοσίευσε ένα άρθρο του υπό τον τίτλο «Η ιστορία της CIA στις ταινίες του Χόλιγουντ» (The History of the CIA in Hollywood Movies), όπου, γράφει, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Παρότι στο Χόλιγουντ άρεσαν πάντοτε τα κατασκοπευτικά θρίλερ, δεν πρόσεξε πραγματικά τη CIA μέχρι τη δεκαετία του ’60, όταν ο πράκτορας Φίλιξ Λάιτερ (Felix Leiter), τον οποίο υποδύθηκε ο Τζακ Λορντ (Jack Lord), εμφανίστηκε στον “Dr No”. Αλλά η CIA συνεργάζεται με το Χόλιγουντ από τη δεκαετία του ’50».

Το Πεντάγωνο στην υπηρεσία της διασκέδασης

  Το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ έχει τον δικό του σύνδεσμο με τη βιομηχανία της διασκέδασης, όπως ακριβώς και η CIA. Αν θέλετε να κάνετε μια πολεμική ταινία και χρειάζεστε ένα σμήνος F-22, υποβρύχια ή ακόμη και ένα αεροπλανοφόρο, απλώς καλέστε το γραφείο Μέσων Διασκέδασης (Entertainment Media Office) στο υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ.
  Η επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ (U.S. Department of Defense) περιλαμβάνει ειδική ενότητα με τίτλο «Στρατιωτική Βοήθεια των ΗΠΑ για την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών, τηλεοπτικών σόου, μουσικών βίντεο» (U.S. Military Assistance in Producing Motion Pictures, Television Shows, Music Videos) και δίδει τα τηλέφωνα και τις διευθύνσεις των αντίστοιχων συνδέσμων στον Στρατό, στο Πολεμικό Ναυτικό, στην Πολεμική Αεροπορία και στο Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ.
  Το Χόλιγουντ συνεργάζεται επί μακρόν με κυβερνητικούς οργανισμούς για να κάνει πιο αξιόπιστες και αληθοφανείς κινηματογραφικές ταινίες. Για παράδειγμα, ο Τζέρι Μπρουκχάιμερ (Jerry Bruckheimer) και η εταιρεία Paramount Pictures συνεργάστηκαν στενά με το Πεντάγωνο όταν, εν έτει 1986, γύριζαν την ταινία «Top Gun», που έγινε μεγάλη διεθνής εισπρακτική επιτυχία (blockbuster).
  Η συνήθης διαδικασία της συνεργασίας παραγόντων της βιομηχανίας της διασκέδασης με το Πεντάγωνο προβλέπει ότι το Πεντάγωνο διαβάζει το σενάριο και στέλνει στον παραγωγό τις παρατηρήσεις του και τις προτάσεις του για αλλαγές στο σενάριο. Αν οι παρατηρήσεις του Πενταγώνου γίνουν αποδεκτές, τότε οι Ένοπλες Δυνάμεις θα προσφέρουν τη βοήθειά τους -με ένα αντίτιμο- για την πραγματοποίηση της ταινίας (π.χ. πληροφορίες, εξοπλισμό, προσωπικό κ.λπ.).
  Πρόσφατα η εταιρεία 20th Century Fox συνεργάστηκε με το αμερικανικό Πεντάγωνο για την παραγωγή μιας διαφήμισης για την ταινία υπερηρώων «X-Men», στην οποία συγχρόνως διαφημίζεται και ο Στρατός των ΗΠΑ. Επίσης, ο Μάικλ Μπέι (Michael Bay), γνωστός λάτρης των κινηματογραφικών εκρήξεων, έχει συνεργαστεί στενά με το αμερικανικό Πεντάγωνο για την παραγωγή της τριλογίας ταινιών «Transformers».

Συνεργασία με ρίσκα
  Η συνεργασία των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών και του στρατιωτικοβιομηχανικού συστήματος με τη βιομηχανία της διασκέδασης εξοικειώνει και εθίζει το κοινό με ιδέες και στάσεις με τις οποίες θέλουν να το εξοικειώσουν οι εν λόγω παράγοντες και επίσης -όπως έγραψε ο Ντέιβιντ Σιρότα (David Sirota) σε άρθρο του στην εφημερίδα «The Washington Post» στις 26 Αυγούστου 2011- αυτού του είδους η διασκέδαση μοιάζει με «κυβερνητικώς επιδοτούμενη προπαγάνδα».
  Από την άλλη πλευρά, η προαναφερθείσα σχέση μεταξύ των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών και του στρατιωτικοβιομηχανικού συστήματος με τη βιομηχανία της διασκέδασης έχει τα ρίσκα της για τους πρώτους. Ο Αμερικανός βουλευτής Πίτερ Κινγκ (Peter King), αντιπρόσωπος της 2ης εκλογικής περιφέρειας της Νέας Υόρκης στο Κογκρέσο των ΗΠΑ, έστειλε, στις 9 Αυγούστου 2011, επιστολή του προς τον γενικό επιθεωρητή του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ και προς τον γενικό επιθεωρητή της CIA, εκφράζοντας την οργή του για τη συνεργασία του Πενταγώνου με τη σκηνοθέτιδα Κάθριν Μπίγκελοου (Kathyrn Bigelow). Σύμφωνα με τον βουλευτή Κινγκ, στο πλαίσιο της προαναφερθείσας συνεργασίας, η Κάθριν Μπίγκελοου είχε γίνει κοινωνός πληροφοριών ευαίσθητων για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.
  Επίσης, η διευρυμένη συνεργασία των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών και του στρατιωτικοβιομηχανικού συστήματος με τη βιομηχανία της διασκέδασης μπορεί να λειτουργήσει και αντίθετα από τις προθέσεις των πρώτων, υπό την έννοια ότι μπορεί να σπάσει στεγανά, πολιτικά και κοινωνικά, και να απομυθοποιήσει τον κόσμο των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών και του στρατιωτικοβιομηχανικού συστήματος με τρόπους που μπορεί να γεννήσουν ριζοσπαστική αμφισβήτηση ή μηδενιστικές στάσεις.


Η Τουρκία μαθαίνει, ενώ η Ελλάδα αρνείται…
  Στο πεδίο της συνεργασίας των μυστικών υπηρεσιών και του στρατιωτικοβιομηχανικού συστήματος με τη βιομηχανία της διασκέδασης και της άσκησης προπαγάνδας μέσω της βιομηχανίας της διασκέδασης, η Τουρκία υπερέχει δραματικά έναντι της Ελλάδας. Για την ακρίβεια, η Τουρκία αντιλαμβάνεται περί τίνος πρόκειται και, μελετώντας το τι συμβαίνει στις ΗΠΑ, έχει αναπτύξει δική της στρατηγική πολιτική γι’ αυτά τα ζητήματα, ενώ η θεσμικώς αρμόδια ελληνική πολιτική ηγεσία όχι μόνο δεν έχει ελληνική στρατηγική πολιτική γι’ αυτά τα θέματα, αλλά αφήνει την ελληνική βιομηχανία της διασκέδασης να αλωθεί από την αντίστοιχη τουρκική.
  Η κυριαρχία τουρκικών ταινιών/σίριαλ στην ελληνική τηλεόραση, η μαζική χρηματοδότηση του τουρκικού κινηματογράφου και η προώθηση ντοκιμαντέρ και άλλων πολιτιστικών προϊόντων και δράσεων που προβάλλουν το «δυτικό» προφίλ της Τουρκίας και τους δεσμούς Ελλάδας-Τουρκίας, έτσι όπως τους εννοεί και τους θέλει η τουρκική κυβέρνηση, δείχνουν, για ακόμη μία φορά, την ανικανότητα και την επικινδυνότητα των παραγόντων που διαχειρίζονται σε πολιτικό επίπεδο τη βιομηχανία της διασκέδασης (τηλεόραση, κινηματογράφο κ.λπ.) και τη δημόσια διπλωματία στην Ελλάδα.

Η CIA «δουλεύει» για το Χόλιγουντ

Στην επίσημη ιστοσελίδα της CIA, το γραφείο δημοσίων υποθέσεων της CIA γράφει, υπό την επικεφαλίδα «Σύνδεσμος με τη Βιομηχανία της Διασκέδασης» (Entertainment Industry Liaison), τα εξής: «Ως ένας οργανισμός που διαδραματίζει ρόλο-κλειδί για την υπεράσπιση της Αμερικής, η CIA είναι συχνά το αντικείμενο βιβλίων, κινηματογραφικών ταινιών, ντοκιμαντέρ και δημιουργικών εγχειρημάτων. Επί πολλά χρόνια,καλλιτέχνες από ολόκληρο το φάσμα της βιομηχανίας της διασκέδασης -ηθοποιοί, συγγραφείς, σκηνοθέτες, παραγωγοί, σεναριογράφοι και άλλοι- έχουν έρθει σε επαφή με τη CIA για να κατανοήσουν καλύτερα την κατασκοπευτική μας αποστολή. Ο στόχος μας είναι η ακριβής απεικόνιση των ανδρών και των γυναικών της CIA και της ικανότητας, της εφευρετικότητας, της τόλμης και της δέσμευσης στην υπηρεσία του δημόσιου συμφέροντος που τους χαρακτηρίζουν. Εάν είστε μέλος κάποιας βιομηχανίας της διασκέδασης και εργάζεστε επάνω σε ένα θέμα που αφορά στη CIA, η Υπηρεσία μπορεί να είναι σε θέση να σας βοηθήσει. Είμαστε σε θέση να δώσουμε περισσότερη αυθεντικότητα σε σενάρια, ιστορίες και άλλα προϊόντα που βρίσκονται υπό ανάπτυξη. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα απαντήσουμε σε ερωτήσεις, θα διαλύσουμε μύθους ή θα σας κανονίσουμε επισκέψεις στη CIA για να συναντήσετε τους ανθρώπους που γνωρίζουν την κατασκοπεία - το παρελθόν της, το παρόν της και το μέλλον της. Σε ορισμένες περιπτώσεις, επιτρέπουμε τη λήψη τηλεοπτικών σκηνών στο συγκρότημα του αρχηγείου μας. Επίσης, μπορούμε να προμηθεύσουμε αρχειακό υλικό τοποθεσιών που βρίσκονται εντός του κυρίου κτιρίου μας και γύρω από αυτό... Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με τον σύνδεσμο με τη βιομηχανία της διασκέδασης».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου